Jan 7, 2018

#Urat Tebal Itu Kini Sudah Makin Haus

Lihat cara dia amati bahan bacaan,
Matanya sudah semakin hari semakin dia kecilkan.
Bilang dia; mata sudah tua.
Sedang dulu yang teragung fungsinya
Tajam--
Koleksi membaham.

Lihat cara dia jinjit isi pasar tiap pagi Sabtu,
Kudratnya dah tak macam dulu.
Bilang dia; urat sudah kematu.
Sedang dulu hebat--
Pernah terusung bakul berisi batu.

Lihat cara dia siang ikan,
Momentum lanjutan tangan dia terlihat perlahan.
Bilang dia; tangan sudah lemah.
Sedang dulu pantang marah--
Laju diayun pelempang singgah.

Lihat cara dia bertilawah kandungan nasihat,
Hari ini dia mudah penat.
Makin berkurang, banyaknya mendiam.
Yang tinggal cuma saki-baki pendam.

Biarlah kini dia berteman,
Mana pergi adanya aku.
Tak apalah tidur aku terganggu.
Tak apalah aku batalkan janji temu.
Biarlah biarlah.
Sebabnya,
Aku cuma ada satu IBU.

Takkan aku biar Ibu sorang.
Kata Ibu-- badan dah terbiasa membanting tulang.
Biar aku ganti,
Sampai masanya aku balas bakti.

//Izyani Khairi

Related Articles