Dec 30, 2017

#Tiada Pertikaian

Tak lekang colekan rapi penyusun seri.
Tak lokek bibir beroles senyuman berseni.
Berkunjung bisa, disapu seluruh isi.

Aku sang bebelnya banyak--
Tapi ada masanya cerita aku diperlanyak.
Jangan pertikai kenapa andai tiba satu tika
Hilang bunyi, petinya dikoyak.

Aku sang peluah keras--
Ada tak kena, benih asal menggelibas.
Jangan pertikai kenapa andai tiba satu tika
Simpuhan tangan tak melepas
Mulut terkemam, sampai lidah naik kebas.

Aku sang penulis bebas--
Dapat membidas, semua rasa aku lempias.
Jangan pertikai kenapa andai tiba satu tika
Isi tulisan aku pendek
Kesannya saja yang meluas.

Aku sang protes utusan keberanian
Lagi lagi dibolos jiwa unsur tikaman
Jangan pertikai kenapa andai tiba satu tika
Perhatian untuk itu mulai diketepikan

Andai tiba satu tika semuanya terjadi,
Insiden dilampir sedang kamu nikmati
Sedar diri
Kamu itu spesies yang disenarai hitamkan kini.
//Izyani Khairi

Related Articles