Aug 19, 2016

#Autumn Tak Mampu Membantu

Untuk berada di tapak kau tumbang ini, bukan semudah order drive thru.
Celaka perasaan yang perlu kau tempuh itu, saat seperti
Apa kau pesan, lain kau terima.

Momen pahit ini, aku tak perlukan musim luruh untuk luah rasa kendur luar dalam.
2 minggu ini aku terhadam;
Kata Robert Frost dalam puisinya;
Sedih itu ibarat musim luruh kebiasaannya.
Malah lebih terasa, bila mana tiba musimnya.
Ya juga bagi aku, tidak juga bersama aku.

Saat aku sugul murka,
Berada di selaput paling hina sedih dalam kehidupan
Bila mana tangan yang harapkan jadi penguat untuk sambut aku itu;
Tiada.
Pilu ngilu.
Saat yang bukan pula aku minta kau sedia ada untuk jadi tugu belakang
Aku hanya cuma perlu kekangan lapang,
Buat hati aku senang
Dengar setiap satunya,
Cukup rasanya dah nanti buat aku tenang.

Mudahnya bicara-
yang saat manisnya nak berdua
Bila takuk yang kau perlu aku itu,
sentiasanya ada.
Yang saat kini tiba giliran aku,
Yang aku sandarkan pengharapan itu,
Katanya takda perlunya aku.
Aku cuma sebahagian daripada pilihan.
Yang bila diperlu, dicari.
Bila dah tak ada eloknya,
mudah mudahnya dicampak tepi.

Bukan aku minta pula aku sebagai keutamaan.
Tak pernah pula aku sasarkan aku yang dihadapan.
Cuma apa salahnya,  bahasa itu sentiasa diletak hiasan
Bagi indah,
supaya hati kita sama sama tiada sesak sugul tersimpan.

Sekarang sendiri.
Senang aku bawa terus diri
Sebab kejatuhan ini, pengharapan aku itu;
tiada.
Raptai dulu diri
Kebarangkalian, esok lusa diusir lagi.
//Izyani khairi 

Related Articles